Foto: Kätrin Tamira Kanemägi
17. märts 2023 oli päev, mil Taylor Swift naasis viie aasta järel võimsalt tuuritamismaailma. Nüüdseks on sellest päevast möödas juba kaks aastat. Nende kahe aasta jooksul on sellesama tuuriga kokku puutunud pea enamik inimesed siin maailmas, olgu see siis otseselt kontserdil käies või kaugelt, kasvõi Delfi artikleid või TikToki videoid nähes.
Tuuri idee sündis artistil seoses tema koroona tõttu tühistatud tuuriga Lover Fest, mis pidi olema pühendatud tema seitsmendale albumile „Lover“. Ajaks, kui ta oleks olnud valmis taas tuuritama, oli tal ilmunud lisaks sellele albumile juba kolm uut albumit nimedega „Folklore“, „Evermore“ ja „Midnights“ ning neile lisaks ka kaks rerecording’ut. Et teha fännidele tasa tema ära jäänud Lover Fest ning esitada oma uusi lugusid, otsustas Swift korraldada veelgi suursugusema ja mastaapsema tuuri kui ta kunagi varem teinud on. Just sellest samast ideest tärkaski The Eras Tour, mis koosnes kümnest set’ist, millest igaüks fokusseeris ühele tema albumile ehk era’le.
Kuigi Swifti fännibaas on olnud alati suur, ei oleks osanud tõenäoliselt keegi ette aimata, kui suureks antud tuur päriselt osutub, sest reaalsus ületas kõigi ootusi. Tuurist kujunes ajaga omaette fenomen, millest ilma jäämine ei olnud paljude jaoks variant.
Aga mis oli siis see, mis tegi tuuri nii eriliseks?
Ilmselge on fakt, et antud tuur on siiani suurim tuur, mis eales olnud. See on siiani ka ainus tuur, mis on teeninud piletite müügist kaks miljardit dollarit. Kontserte pidas Swift kokku 51 erinevas linnas ja nendega ulatus ta viiele erinevale mandrile, mis on üldiselt maailmatuuride puhul haruldane. Samuti oli iga kontsert väljamüüdud.
Kontsert oli igast küljest eriline. See kestis üle kolme ja poole tunni ning tuuri lõpuks oli tal setlist’is 46 laulu. Selle animeeritud lava ja keerukaid valgusefekte sisaldav lavaline show oli ainulaadne ning visuaalselt nauditav mitte ainult kohapeal, kuid ka videotes ja The Eras Tour’i filmis. Kokku kandis Swift aja peale üle 60 erineva kostüümi ning kostüümi vahetas ta ühe kontserdil ajal 16 korda.
Samuti andis ta tuuri ajal välja veel kaks rerecording’ut ja veel ühe täiesti uue albumi nimega „The tortured poets department“, mistõttu muutus Euroopa tuuri algusega kontserdi setlist, kuna kontserdile lisandus just selle sama albumi lood.

Foto: Kätrin Tamira Kanemägi
Samas peab tõdema, et üks peamisi kogemuse loojaid oli ka Taylori fännikogukond swiftied. See kogukond oli juba üks suurimaid ka aastaid tagasi, kuid seoses tuuri ja Taylori viimaste albumitega, on see kasvanud aina rohkem. Swiftiede jaoks oli tuur väga tähtis ning pea enamik üritasid purssida läbi Ticketmasteri keerukatest piletijärjekordadest, et saada kasvõi kord see kogemus kätte. Kuigi oli mitmeid fänne, kes käisid nii paljudel kontserditel kui vähegi võimalik, seda nii nende enda mandril kui ka tihtipeale isegi mujal, siis piirdud enamik fänne ühe kontserdi külastamisega.
Kontsert hakkas samas swiftiedel pihta juba kuid varem. Sellega kaasnev eeltöö oli mahukas: omaenda outfiti planeerimisest või lausa ise tegemisest fänniprojektide korraldamise, Taylori outfitide arvamiseni Mastermindi, tuuri jaoks loodud mängu, kaudu või friendship braceletide valmistamiseni.
Friendship braceletite kultuur oli seal eriti populaarne. Olenemata sellest, et see oli täielikult vabatahtlik, otsustas enamik kontserdikülastajad sellest osa võtta, tehes siis kas vaid viis käevõru või lausa mitusada. Fenomen sai alguse Swifti laulust „You’re On Your Own Kid“, kus laulis artist „So make the friendship bracelets“ Just see sama lause pani aluse kogu käevõrude jagamise ja vahetamise kultuurile.
Ka mina käisin 2024. aasta suvel kontserdil.
Minu kontsert toimus 1. augustil Varssavis Poolas. Olles samuti suur Swifti loomingu fänn, olid ka minul kontserdile mingil määral omad ootused seatud. Õnneks saan ma kindlameelselt öelda, et Swift ja tema show suutis need kõik ületada.
Kuigi ka minul hakkas kontserdiks ettevalmis pihta juba kuid varem, oli ikkagi kõige erilisem päev neist kõigist see sama päev, millal kontsert toimus, seda juba hommikust saati, mil ootamine juba pihta hakkas. Enda värava juures alustasin ma ootamist umbes 12 paiku. Kuna ema tuli kontserdile hiljem, ootasin ma järjekorras üksi. Seega otsustasin astuda oma mugavustsoonist välja ning tutvuda sealsete fännidega. Algust tegin ma friendship bracelet’ite jagamisega. Lõpuks olin saanud endale üliarmsa seltskonna, kuhu kuulus kaks teismelist tüdrukut Poolast ja kolm varakahekümnendates maltalast. Pilet oli mul ostetud põrandale lava ette ning kuna maltalased olid ka sealsamas, võtsid ned mind väga heldelt oma tiiva alla. Kontserdi veetsingi ma just nendega ning ma ei saaks olla neile selle imelise seltskonna eest tänulikum.

Kontsert ise oli enamat kui oleksin kunagi osanud soovida. Seal ei olnud kohta, mis mulle meeldinud ei oleks, aga kuna muu oli mulle juba videode ja The Eras Tour’i filmi kaudu tuttav, osutus minu üheks lemmikumaks osaks üllatuslaulude set, kus esitas Swift kaks segu erinevatest lauludest, kord klaveril ja kord kitarril. Kitarrilauludeks olid minul „Clara Bow“ ja „Mirrorball“ ning klaverilauludeks „New Year’s Day“ ja „Suburban Legends“. Ma väidan, et olen keskmisest õnnelikum, kuna kuigi ei ole minu arust otseselt kunagi üllatuslaulud halvad, siis vedas mul enda lauludega ikkagi eriti suurel määral, sest kaks neljast laulust olid olnud pikka aega minu kõige lemmikumad. Olles enam-vähem kursis ka kõikide teiste kontsertide üllatuslauludega, saan ma hea meelega öelda, et Poola kontserdi laulud olid minu arust kõige paremad, aga samas võibolla olen mu arvamus selle osas ka veidi kallutatud …

Foto: Kätrin Tamira Kanemägi
Minule ootamatult ei lõppenud kontserdielamus mul sellesama õhtuga. Minule endale üllatuseks, oli Varssavi ennast väga swiftiedele ümber kohandanud: restoranides oli fännidele pühendatud eraldi toidud ja joogid, karaokebaarides ja klubides olid swiftiedele mõeldud peod, linn oli ära kaunistatud, reklaamid olid Swiftiga seotud ja ka swiftied ise käisid pidevalt linna peal ringi, mistõttu sain ma järgneval päev kõik oma allesjäänud käevõrud ära anda.
Tuur lõppes 8. detsembril 2024. aastal Kanadas.
Ma ei oska ettegi kujutada, kuidas tundsid ennast sellel kontserdil osalevad fännid, aga kui juba neile, kes sellel kodudest (või minu puhul koolitunnis) silma peale hoidsid, oli tuuri lõpp äärmiselt kurb, siis on mul aimdus, et neile osutus hetk veelgi emotsionaalsemaks.
Aga mida tähendab selle lõpp swiftidele ja Taylorile endale? Eelkõige tähendab see seda, et Swift võtab pea kahe aasta pikkusest tuuritamisest vägagi väljateenitud pausi. Peamiselt on ta tegemas seda oma jalgpallurist kallima Travis Kelcega, kellega tundub ta olevat väga õnnelikult suhtes.
Fännid, kuigi vägagi mõistvad ja Taylori üle rõõmutundvad, on ootusärevil kuna teatavasti on Tayloril plaanis anda välja lähiajal veel kaks rerecording’ut välja, milleks on „Reputation (Taylor’s Version)“ ja „Taylor Swift (Taylor’s Version)“ (albumit kutsutakse ka „Debut’ks“ kuna see oli tema debüütalbum). Nende kahe, aga eriti „Reputationi“ peatse ilmumise üle on kahtlused olnud fännidel juba pikka aega. Pea enamikel swiftiedel oli aimdus, et ka need kaks albumit annab Taylor välja tuuri ajal. Kuna Swift on kaval vihjete või nii-öelda easter eggid jätmises seoses tulevaste projektidega, on fännid pidevalt üritanud otsi kokku viia, et leida selgust artisti järgnevate kavatsuste osas. Tihtipeale, aga eriti seoses „Reputation (Taylor’s Version’iga)“ on fännid saanud uuesti ja uuesti pettumuse osaks. Samas on pidev otsimine ning selguse leidmine nende seas ka praegu, aga arvestades, et Swift tundub oma pausi väga nautivat, on aimata, et niipea pole tal midagi plaanis välja kuulutada. See-eest võib alati asi olla teisiti, sest nagu Swift kord ütles, siis „There will be no explanation. There will just be reputation“. Võib-olla on fännidel õigus. Hetkel on kõige mõistlikum lihtsalt silma-kõrvad lahti hoida ja oodata parimat.
.
.
Anna tagasisidet Silmapiirile siin → https://forms.office.com/e/vatUM7m2Qs
