Inseneeria ja tehisintellekt

Saaremaa Gümnaasium

Mis on Inseneeria ja tehisintellekt?

Inseneeria ja tehisintellekt on suunamoodul, mis annab õpilasele tugeva praktilise ja teoreetilise aluse tarkvara-, riistvara- ja andmeteaduste valdkonnas. Eesmärk on ühendada insenerimõtlemine, digitehnoloogia ja tehisintellekt praktiliste ülesannete kaudu. Keskne idee on kasutada tuntud keelemudeleid (LLM) esmase tööriistana koodi loomisel, andmete analüüsil, simulatsioonide arendamisel ning digilahenduste väljatöötamisel.

Mida me väärtustame?

  • Praktilised projektid ja meeskonnatöö
  • Ristõppe oskused (matemaatika, füüsika, informaatika)
  • Vastutustundlik tehisintellekti kasutamine ja eetika
Soovitame õpilastele, kellel on huvi programmeerimise, robootika, andmeteaduse või matemaatika vastu, valmis osalema projektipõhises õppes.

Õppesisu peamised valdkonnad kursuste kaupa:

G1 (1. õppeaasta)

  1. Tehisintellekt ja füüsika inseneerias: Füüsikaseaduste rakendamine inseneerias, kasutades LLM-e simulatsioonide ja koodi genereerimiseks;
  2. Kaasaegse tarkvaraarenduse alused: Algoritmid, andmestruktuurid ja versioonihaldus. Programmeerimine Pythonis ja JavaScriptis (sh Google Apps Script), kus LLM-e kasutatakse abilisena;
  3. Päevalaager – tsiviil- ja militaartehnoloogia: Praktiline laager, mis hõlmab droone, autonoomseid sõidukeid, ballistikat ja "Rakett 69” stiilis MATIK-väljakutseid ning AI-häkatoni.
  1. Tehnoloogia eetika ja vastutustundlik tehisintellekt: Algoritmilise eelarvamuse, andmekaitse ja läbipaistvuse probleemide analüüs, sh EU AI Act standardid;
  2. Andmete kogumine ja analüüs: Mõõtesüsteemide ehitamine (IoT), andmete analüüs (Pandas, NumPy, Scikit-learn) ja lihtsate masinõppemudelite seadistamine;
  3. Päevalaager – robootika ja rohetehnoloogia: Keskkonnaandmete mõõtmine, rohe- ja ringmajanduse teemaliste robotite kavandamine ja mini-robootikavõistlus.
  1. 3D-modelleerimine ja tootearendus: Detailide modelleerimine (Fusion 360), 3D-skaneerimine ja -printimine, CNC-pinkide simulatsioonid ning füüsilise prototüübi loomine;
  2. Tarkvara- ja teenusearendus tehisintellekti toel: Kokkuvõttev kursus, kus kavandatakse ja ehitatakse AI-toega digiteenus või tarkvaratoode ning esitletakse seda avalikul demopäeval.

Suunamooduli läbinud õpilane:

  • oskab rakendada füüsikaseadusi inseneriülesannete lahendamisel;
  • valdab programmeerimise aluseid ja oskab kasutada LLM-e koodi loomise ja silumise toena;
  • suudab töötada meeskonnas ja lahendada praktilisi tehnoloogilisi väljakutseid intensiivsetes projektides;
  • mõistab tehisintellektiga seotud eetilisi ja ühiskondlikke küsimusi;
  • oskab koguda ja analüüsida andmeid, kasutades kaasaegseid tööriistu;
  • suudab disainida, 3D-modelleerida ja luua füüsilisi prototüüpe;
  • on võimeline kavandama ja arendama lihtsat AI-toega tarkvarateenust;
  • on motiveeritud jätkama õpinguid ja karjääri tehnoloogiavaldkonnas.
See õppesuund valmistab ette tulevikutegijaid, kes on osavad tehnoloogia rakendajad, mõistavad insenerimõtlemise aluseid ja suudavad kasutada tehisintellekti loovalt ja vastutustundlikult reaalsete probleemide lahendamiseks.

Õpilaste tööd

Konkursid ja üritused

Õppematerjalid