Foto: Karl Jakob Toplaan
Kindlasti pole jäänud kellelegi märgamata, et selle õppeaastaga alustas Saaremaa Gümnaasiumis koolijuhina tööd Anni Haandi. Olenemata sellest, et ta on koolipildis pidevalt nähtav, ei ole siiski paljud temaga tuttavad. Seetõttu otsustasin võtta probleemi käsile ning uurida tema enda käest nii üht kui teist.
Kuidas reageerisite, kui saite teada, et teid valiti koolijuhiks?
Olin väga rõõmus, et osutusin valituks ning sain võimaluse Saaremaa Gümnaasiumisse naasta. Kuna töökoha vahetus toob alati kaasa mitmeid erinevaid korralduslikke küsimusi, siis asusin nendega tegelema. Uudise teadasaamisest pressiteateni läks umbes nädal, mil sain rahulikult asju korraldada ja saladust hoida.
Mis olid teie peamised mured ja hirmud koolijuhi ametisse astudes? Kas see töö on osutunud oodatust raskemaks või kergemaks?
Mulle väga meeldib töötada koos Saaremaa Gümnaasiumi meeskonnaga. Kuna ma ei ole varem koolijuht olnud, siis küsimusi tekitavaid kohti oli mitmeid. Alustasin tööd 1. augustil ning mul oli aega rahulikult uude keskkonda sisse elada. Haridus- ja Teadusministeerium pakub igakülgset tuge nii mentorite kui koolituste näol, mille üle olen äärmiselt tänulik. Samuti on meie koolis juba väga hästi toimiv meeskond, kellele teadmistele saan toetuda. Hirme ja muresid mul ei ole, tuleb näha võimalusi ja lahendusi. Töö on kindlasti vastutusrikas ja ülimalt põnev ning kuidagi ei saa öelda, et raske.
Kas Saaremaa Gümnaasiumis on tore tagasi olla?
Väga tore on tagasi olla.
Millised on teie peamised eesmärgid, mille poole koolijuhina püüdlete?
Kooli ja ka minu töö laiemad eesmärgid tulenevad kooli arengukavast. Õppeaasta strateegilisteks eesmärkideks on hoitud koolipere ja TI-hüppe rakendumine. Vastutan eesmärkide saavutamise eest. Sel õppeaastal tähistame oma viiendat juubelit ning ilmub meie kooli esimene almanahh. Samuti ootab õpetajaid ees mitmed meeskonnakoolitused.
Kuidas sooviksite, et õpilased teid pärast kooli lõpetamist koolijuhina mäletaksid?
Soovin teha oma tööd nii hästi kui võimalik.
Töötasite pikalt ajalooõpetajana ehk kuidas erineb kooli juhtimine klassi juhtimisest?
Noorte juhtimine ainetunni raames on kindlasti erinev kooli juhtimisest, kuigi teatavaid ühisosi neil kindlasti leidub. Klassiruumis on võimalik üsna kiirelt saada tagasisidet oma tegevusele. Koolijuhina tuleb tegeleda paljude erinevate haldus- ja personaliküsimustega, vastutada kooli toimimise ja eelarve eest.
Milline on koolijuhi igapäevane rutiin? Mitu tundi te tavaliselt magate?
Igal hommikul vaatan üle e-posti ning teised olulised keskkonnad, kus ma pean erinevaid dokumente kinnitama. Arutame meeskonnaga päevakajalisi küsimusi, oluline püsida ühes infoväljas. Iga päev on oma olemuselt väga erinev. Mitu kuud olen tegelenud ka koostöövestlustega, mida viin läbi kogu personaliga. Minu töö koosneb tohutul hulgal erinevatest detailidest, mida kõike tuleb jälgida ja otsustada.
Olen rohkem õhtu kui hommiku inimene. Nädalavahetustel magan kaua. Jälgin, et vähemalt 7–8 tundi und täis tuleks ning lisaks unele jälgin muid näitajaid nutikellas, mis annavad aimu, kui palju peaks magama, puhkama või trenni tegema.
Olete õppinud kultuuriteadusi. Kas ja kuidas tulevad seal omandatud teadmised kasuks ka koolijuhtimisel?
Kultuuriteadus on väga laiapindne humanitaarharidus, mis on tugevalt aidanud kaasa minapildi kujunemisele. Usun, et olen tänu saadud teadmistele parem inimene. Õpingud panid aluse võimalusele ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja magistriõppesse astuda. Kultuuriteaduse õpingutest on minuga kaasas sügav armastus raamatute vastu. Kindlasti on mõjutanud minu kiindumust oma esimese erialava vastu ka hilisem töötamine Tallinna Ülikoolis koos endiste õppejõududega.
Kuidas veedate oma vaba aja?
Vaba aja veedan valdavalt perega koos olles. Mul on kolm super toredat last ja abikaasa, kellega koos veedetud aeg on äärmiselt väärtuslik. Lisaks loen, teen käsitööd, tantsin rahvatantsu. Püüan leida aega sõpradele. Kuna kalender kipub täituma tohutu kiirusega, siis püüan sõpradega kohtumiste ajad kalendrisse panna, vahel lausa aasta aega ette.
Paljud ei pruugi seda teada, kuid olete filmis näidelnud. Milline kogemus see teie jaoks oli?
Osalesin 2003. aasta suvel filmi „Sigade revolutsioon” võtetel. Kogu protsess alates esimestest katsetest kuni esilinastuseni oli väga põnev. Elasime 24 inimesega koos ühes suures sõjaväetelgis kogu võtete perioodi (kuus nädalat) ning 17-aastaselt oli see muidugi suur asi. Tänapäeval ma seda enam ülemäära ei tähtsusta, vaid võtan kui põnevat kogemust.
Mille üle olete oma elus kõige uhkem? Kas teil on juba olnud oma „ma tegin selle ära” moment?
Mulle tundub, et suhtun kõigesse teatava aukartusega ning seetõttu midagi konkreetset välja tuua ei saa. Küll aga olen tänulik varasemates töökohtades saadud kogemuste üle, mille kohta kohati võib öelda, et „ma tegin selle ära”. Erinevad kogemused on mind palju kujundanud, mistõttu olen täna arvatavasti tasakaalukam inimene.
Mis oli teie lapsepõlve unistuste amet? Kas nägite haridusmaastikul töötamist juba tollel ajal variandina?
Kooli mängisin ma palju, sest mu ümber oli mitmeid pedagooge, aga otseselt õpetajaks ma ei ole kindlasti lapsepõlves soovinud saada. Kui ma kultuuriteaduste bakalaureuse ära lõpetasin, siis olin mõne aasta väikeste lastega kodus ning mul oli aega mõelda, mida edasi teha. Olles juba hariduses töötanud selleks ajaks, tundus loogiline minna õppima ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja magistriõppesse. Mulle tohutult meeldib õpetajatöö mängulisus ning vaheldusrikkus. Publikut on ka klassiruumis just parajal määral. Lapsepõlveunistus oli olla näitleja. Usun, et oma esinemise soovi saan nii õpetaja kui koolijuhina realiseerida, nii et võib vabalt öelda, et mu unistuste töö on ongi see, mida teen ja olen teinud.
Kui kursis olete tänapäeva noorte trendide ja ütlemistega? Kas ka teie sõnavarasse kuuluvad väljendid nagu „sigma” ja „6-7”?
Ma arvan, et olen kursis, aga noored kindlasti ütlevad, et on palju arenguruumi.
Mis on teie 5 lemmikut: film, raamat, artist, riik ja toit?
Film: „Risttuules”
Raamat: Johan Huizinga „Mängiv inimene”, Haruki Murakami „1Q84”, John Fowles „Maag”, Fredrik Backman´i „Karulinn” triloogia.
Artist: Bryan Adams, Amy Winehouse, Lana Del Rey
Riik: Hispaania, Taani
Toit: Kuivatatud lest
Millist raamatut loete praegu?
Hetkel on käsil Haruki Murakami „Linn ja tema muutlikud müürid” ning Tiina Saar-Veelmaa ja Raimo Ülavere „Tööõnn algab seal, kus lõpeb võltspositiivsus”.
Loodan, et intervjuu täitis oma eesmärgi ning andis parema ülevaate meie koolijuhist. Soovin siinkohal ka koolijuhti küsimustele vastamise eest tänada.