Categories
Intervjuu Noored

Tagasivaade MEP-ile

Mis on MEP lähemalt? MEP ehk pikemalt välja kirjutades Mudel-Euroopa Parlament on gümnasistidele suunatud erakonnavaba juhtimisprogramm. 27.-30. Septembril 2024 osales ka Saaremaa Gümnaasiumist üheksa õpilast Mudel-Euroopa Parlamendi sessioonil Riigikogus. Küsitlesin kaheksat seal käinud õpilast, kelleks olid Reio Lõbus (G3n), Aksel Hartikainen (G3n), Kätriin Mägi (G3o), Miia Saar  (G3o), Janar Sepp (G2j), Kätrin Tamira Kanemägi (G2k), Morten Kosk (G2n), Lisandra Olop (G1k). 

Reio lõbus

Reio osales MEP-il esimest korda. Komisjoni registreerimisel oli valida kolme eelistuse vahel ja grupp kujunes täituvuse järgi. Ise osales ta Sotsiaalkomisjon II-s, mille fookus oli puuetega inimestel. Koostöö teiste õpilastega oli Reiol väga konstruktiivne, kõik saadi õigeaegselt tehtud. Koostööks olid kõik valmis: kui kellelgi tuli hea idee, määrati üks paar sellega tegelema. Komisjonile oli ette antud sissejuhatav alustekst ning siis algas ideede genereerimine. Lõpuks jäi lauale umbes 3–4 probleemi, millest lähtuvalt tuli teha erinevaid ettepanekuid olukorra lahendamiseks. Kõik said oma arvamust avaldada, kui neile oli sõna antud. Teistel oli võimalik esitada küsimusi ja vastuväiteid. See oli leebe väitluse laadne argumenteerimine, kus toetuti põhiliselt oma arvamustele ja teadmistele. Kõik otsused pidid saama häälteenamuse. Enne viimast päeva käisid rääkimas ka kaks oma ala spetsialisti. Oma kogemusest õppis Reio, et poliitika tegemine on päris keeruline ja aeganõudev, eriti kui on palju erinevaid arvamusi.

Aksel Hartikainen

Aksel on ka varasemalt Mudel-Euroopa Parlamendis osalenud ning väidab, et iga kord on see olnud väga meeldiv kogemus. Seal saab kohtuda paljude tarkade noortega ning luua üllatavalt palju uusi tutvusi. Grupivalikul said luua pingerea, millistes komisjonis soovid rohkem olla, millistes vähem, ning selle alusel määratakse inimesed komisjoni. Sinu arvamust võetakse määramisel küll arvesse, kuid oma esimesse valikusse sa siiski saada ei pruugi. Õpilased teevad omavahel neli päeva rühmatööd: esimesed paar päeva tehakse sisulist tööd, kus arutatakse, millist teemat käsitleda ning kuidas seda kõige paremini paberile kirja panna. Teemad on laias laastus ette antud, kuid teema vormistamiseks on siiski antud suhteliselt vabad käed.  

Argumenteerimist komisjonitöös võrdles ta algklasside korraga: tõstad lipiku ning saad sõna. Nii välditakse korra kadumist. Riigikogus kehtib enam-vähem samasugune kord, kui tunduvalt ametlikumalt ning formaalsemalt, kuna tegemist on siiski uhke kohaga. MEP-ilt kaasa võtab Aksel oskuse teha tiimitööd.

Arvasin, et oskasin seda teha juba enne MEPi, kuid oi kuidas ma eksisin! MEP annab väga palju juurde, nii tööjaotuse õppimise poolest, suhtlusoskuste poolest kui ka inimestega üldiste läbisaamiste arendamise oskuste poolest.

Aksel Hartikainen
KÄTRIIN MÄGI

Kätriin osales eelmisel aastal Mudel-Euroopa Parlamendis esmakordselt ja on väga tänulik hea kogemuse eest. MEP-il osaledes püüdis ta silma jääda ja anda endast parim, käies igal pool inimestega kaasas ning püüdes koguda võimalikult palju teadmisi. 

Kätriin valis Regionaalkomisjoni, kuhu ta ka lõpuks sai. Komisjon arutas, kuidas tasakaalustada maal ja linnas elavate inimeste võimalusi. Koostöös teiste õpilastega jäi talle mulje, et kõik olid targad ja osavad. Üksteisega tutvumiseks ja jutu alustamiseks mängiti erinevaid mänge. Koostöö õpilaste vahel sujus hästi, enamik inimesi olid aktiivsed rääkijad ja arutajad. 

Alguses muretses Kätriin, et tal pole teema kohta piisavalt baasteadmisi. Pärast esimest päeva aga leidis ta oma rütmi ja mõistis oma grupi teema mõtet väga hästi. Ta mõtles läbi oma seisukohad – millega nõustub, millega mitte ja mida muuta. See talle julgust oma arvamust avaldada ja osavõtlikum olla.

Debattides võeti asju enamasti huumoriga. Kui arvamused läksid tuliseks, ei võetud seda südamesse, vaid räägiti hiljem rahulikult asjad selgeks. 

Kätriin Mägi
MIIA SAAR

Miia osales eelmisel aastal MEP-il esmakordselt ja sai pakkumise osaleda ka rahvusvahelisel Mudel-Euroopa Parlamendil, kuid pidi kahjuks sellest loobuma.

Miia kuulus II sotsiaalkomisjoni, kus arutati puuetega inimeste ligipääsu vajalikele teenustele ja nende kaasamist ühiskonna tegevustesse. Vestlused olid huvitavad ja näitasid selgelt, et kohal olid aktiivsed ja tegusad õpilased, kes osalesid sisukates aruteludes ning lõbusates tegevustes, nagu komisjoni tutvustava näidendi ettevalmistamine ja kõnede esitajate valimine. Samuti leidis Miia, et erinevate komisjonide vahel oli tunda sõbralikku konkurentsi.

Oma kogemusest võtab Miia kaasa teadliku soovituse rohkem mugavusstsoonist välja astuda, sest see avab uusi tutvusi ja kogemusi. Näiteks tõi ta välja, kuidas ta pidas Riigikogus kõne – kuigi ta ei tahaks seda teist korda teha, saab ta nüüd öelda, et on seda kunagi kogenud. Lisaks mõistab ta nüüd paremini kogu resolutsioonide koostamise ja hääletamise protsessi.

JANAR SEPP

Janar osales Mudel-Euroopa Parlamendis eelmisel aastal esimest korda. Enne seda ei osanud ta täpselt ette kujutada, millise sündmusega on tegu. Ühel päeval vahetunnis pidas ta kinni hea sõber, kes küsis, kas ta sooviks osaleda. „Otsustasingi siis proovida – ja nii ma enda jaoks Mudel-Euroopa Parlamendi avastasingi,“ meenutab Janar.

Janar osales julgeolekukomisjonis, mis oli ka tema esimene eelistus. Koostöö oli mitmetahuline ja produktiivne. Eriti lõbusaks muutus töö, kui tuli koostada sketch, mida hiljem teistele esitati.  

Julgeolekukomisjonis arutati Euroopa julgeolekuga seotud teemasid. Alguses toimus ajurünnak, kus pandi kirja kõik ideed, mis Euroopa julgeolekuga seoses pähe tulid. Seejärel hääletati, et välja selgitada parimad mõtted, millest hakati resolutsiooni koostama. Janari arvates toimis selline arutelu hästi, pakkudes ka vähema väitlustootmise kogemusega osalejatele võimaluse kaasa rääkida. 

Mudel-Euroopa Parlamendis osalemine innustas Janarit osalema rohkem noorte poliitikasündmustel. Lisaks MEP-ile on ta osalenud Saaremaa Vallavolikogu simulatsioonis ja Noorte Riigikogus.

Need kogemused on ainult suurendanud minu huvi poliitika, Euroopa Liidu ja argumenteerimise vastu.

Janar Sepp
kätrin tamira kanemägi

Kätrin Tamira on osalenud MEP-il mitmel korral. Esimesel korral (2023) oli kogemus tema jaoks eriti põnev, kuna üritus oli uus ja kõik võõras, mistõttu oli ka ootusärevus suurem. Samuti tundus tolle aasta seltskond talle lõbusam.

Eelmisel aastal (2024) nautis Tamira üritust veelgi enam, kuna oli juba formaadiga tuttav. See andis talle enesekindlust ning võimaldas end vabamalt tunda. Lisaks olid osalejate hulgas tuttavad näod, mis muutis kogu kogemuse veelgi meeldivamaks ja mugavamaks.

2023. aastal kuulus ta naisteõiguste komisjoni ning sellel korral sotsiaalkomisjoni. Tamira hinnangul oli töö asjalik ja sisukas – mõlemal korral võeti tema komisjoni resolutsioonid kiiresti vastu. 

Lobitöö oli seejuures hea võimalus nii uute tutvuste loomiseks kui ka koostöö tegemiseks väljaspool oma komisjoni.

Kätrin Tamira Kanemägi

Kogemusest võtab Tamira kaasa teadmise, et MEP on suurepärane viis arendada argumenteerimisoskust ja laiendada silmaringi – nii komisjonide teemadel kui ka poliitiliste protsesside kohta. See annab julgust ja enesekindlust oma arvamust avaldada ka tulevikus.

morten kosk

Morten osales Mudel-Euroopa Parlamendis (MEP) kahel järjestikusel aastal. 2023. aastal, olles väheste kogemustega ja suure huvi tõttu, valis ta pigem tagasihoidliku vaatleja rolli, vaadates, kuidas kogenumad osalejad oma mõtteid väljendavad ja ennast arendavad. Selle aasta MEPi käsitles ta haridusliku ja teoreetilise kogemusena. 

2024.–2025. aasta MEPil võttis Morten juba aktiivsema rolli ning proovis rakendada eelmistelt üritustelt õpitut. Tema eesmärk oli ennast edasi arendada ja kasutada oma tähelepanekutest saadud teadmisi. 

Morteni esimeseks eelistuseks oli keskkonnakomisjon, kuna ta eelistab valida komisjoni, mille teemad on talle kõige võõramad või milles tunneb end vähem teadlikuna. Nii saab ta paremini mõista keerukaid poliitilisi narratiive ja laiendada oma teadmisi.

Keskkonnakomisjon arutas näiteks tuumaenergia küsimust Euroopa Liidus. Komisjon võttis toetava seisukoha tuumajaamadele ja keskendus nende integreerimisele Liidu energeetikasse. Komisjonitöö kulges argumenteeritult, kuna eelnev kõnelemisrituaal motiveeris osalejaid panustama kaalukamalt. 

Morten tõdeb, et MEPilt on tohutult õppida nii temal kui ka teistel osalejatel. Euroopa Liit on keerukas institutsioon, mille poliitika võib tavakodanikule sageli tunduda segane ja kauge – näiteks isegi sellised detailid nagu pudelikorkide kinnitamise regulatsioonid.

MEP pakub osalejatele mitmekesist ülevaadet ELi poliitikast, kuid Mortenile on eriti oluline, et osalemine ja teadmiste omandamine toimuvad mitmel moel: passiivsena õpid midagi ja aktiivsena õpid samuti. Suured ja tähtsad üritused muutuvad hoomatavamaks, kui neile läheneda oma isikupärase vaatenurga kaudu.

lisandra olop

Lisandra hakkas väitlusega süvitsi tegelema ja osales MEP-il esimest korda käesoleval aastal. Ta kuulus kodanikuvabaduste komisjoni, mis oli tema kõige eelistatuim valik. Koostöö teiste õpilastega oli väga hea, isegi nii hea, et komisjoni tööd ja probleeme arutati ka söögilaua ääres ja pauside ajal. Kõik osalejad olid avatud suhtlejad ja jäid viisakaks. 

Lisandra lahkus MEP-ilt avarama silmaringiga. Ta õppis palju uut mitte ainult oma komisjoni, vaid ka teiste komisjonide teemade kohta. Kuna arutluse all olnud küsimused puudutasid kogu Euroopat, andis MEP talle tohutult uusi teadmisi. Lisaks jäävad talle alati meelde sõbrad ja tuttavad, keda ta seal kohtas, muutes kogu kogemuse veelgi väärtuslikumaks.

Anna tagasisidet Silmapiirile siin → https://forms.office.com/e/vatUM7m2Qs

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga