Categories
Intervjuu

Ätsekate olulisus SG ühtsustunde tekkimisel: „Oleks meil veel oma võimla ka!”

Foto: Koit Simso

Ätsekad on võistlused, mis toimuvad aastaringselt paljudel erinevatel aladel, enamasti spordis, kuid punktiarvestusse läheb veel näiteks kooli ülipopulaarne mälumäng Kilvaturniir. Kui mõttevõistlustel eriti kaasa elamas ei käida, siis paljudel spordivõistlustel on siiski aastate jooksul tekkinud kindlad fännid. Eriti populaarsed on pallimängud, kus kaasaelajate hüüded ja plakatid motiveerivad platsilolijaid. Näiteks jalgpalliturniiri vaatamiseks võetakse kaasa hunnik tekke, villased sokid ja termos sooja teega, peaasi, et olla toeks oma koolikaaslastele. 

Kurb tõsiasi on aga see, et koolil pole oma võimlat ega ka klassikalist staadionit, kus saaks näiteks kuuli tõugata või kaugust hüpata. Seepärast on renditud Kuressaare Spordikeskuse ruume ning kasutatud Kuressaare Nooruse Kooli staadionit, linnastaadionit ja kunstmuruväljakut. Paraku tuleb sel juhul arvestada ka teiste regulaarsete kasutajate ja toimuvate treeningutega ning tihti tähendab see seda, et Ätsekatega tuleb alustada koolitundide ajast, mis omakorda põhjustab puudumisi võistlejatele ning ka ülelaskmisi tundidest, et võistlusi vaatama minna.

Ätsekate peamised organiseerijad on kehalise kasvatuse õpetajad Linda Kivistik ja Koit Simso, kellega antud teemal ka vestlesime …

Kuidas üldse Ätsekad alguse said?

Kohe, kui Saaremaa Gümnaasium loodi, siis teadsime, et mingisuguse süsteemi me tahame luua ja hakkasime mõtlema, kuigi mitte keegi ei käskinud meil ühtegi võistlust teha. Ätsetevaheline tundus kõige huvitavam. Klasse on kokku 15, see teeks ka 15 võistkonda, ajaliselt neid turniire korraldada oleks keeruline. Ätseid on meil viis võistkonda, palju lihtsam. Sõna Ätsekad ise tuli sõnade ätsed ja meistrikad kombona. Klasside teistsugused nimed andsid palju juurde, kohe oli võistkonnal ka lahe nimi olemas. 

Mis on teie jaoks Ätsekate peamine eesmärk ja missioon?

Pakkuda õpilastele võimalust olla aktiivne, ennast proovile panna ning ka teistele võimalus vaatama tulla. Lisaks muidugi ätsetevaheline ühtsustunne, nad on natuke kohustatud omavahel suhtlema. Olulisel kohal on ka see, et Ätsekate arvestus kestab läbi terve aasta ning päris võitja selgub alles kevadel.

Kui võrdlete praeguseid võistlusi mõne aasta taguste võistlustega, siis milliseid erinevusi välja tooksite?

Võistluseid ise on kaks korda rohkem, esimesel aastal oli ainult kümme või üksteist. Alguses oli ka natuke koroonaaeg, esimestel ätsekatel oli vähe publikut, kuna mingid piirangud olid veel peal. Nüüd on juba päris äge publik. Inimesed teavad ja saavad aru, mis see on, isegi uued G1-d ootavad huviga. Ätsekad on osaliselt ka Saaremaa meistrikate arvestuses sees, nii et osalevad ka Ametikool, KTG ja Orissaare Gümnaasium. Osalejaid on samuti aina rohkem, kergejõustikul oli sel korral juba 63 õpilast. Huvi on igalt poolt suurem, ka sotsiaalmeedia kasvab hoogsalt.

Kas te tunnete, et Ätsekad on aidanud tugevdada koolis nii kooli spordi- ja kultuurielu kui ka koolipere ühtsustunnet?

Loodame, et on. Nii palju kui kuulnud oleme, siis õpilastele ikka meeldib ja süsteem töötab. Jällegi, @sgsp0rt on Instagramis väga palju jälgijaid, võrreldes teiste koolide spordiürituste lehtedega.

Mis on teie enda lemmikätsekas, mida mõnuga vaatate ja/või korraldate?

Kuna me oleme mõlemad kergejõustiku taustaga, siis ilmselt sügisene spordipäev ja sisekergejõustik ongi lemmikud. Melu poolest peab kindlasti välja tooma poiste pallimängud, aga ka tüdrukute võrkpall on väga tasemel. Poiste jalkat tullakse külma ilmaga õue vaatama ja seda ilmselt oodatakse igal aastal kõige rohkem. Osad on sellised, mis peavad veel ennast tõestama, näiteks tantsuvõistlus ei ole veel päris nii hästi läinud, kui loodeti. Eks me teemegi võistluseid selle järgi, millist koolisporti meie omal ajal oleksime teha tahtnud, natuke kadedad oleme küll.

Kas teil on mõni soov või unistus seoses Ätsekate tulevikuga?

Koit: „Üks soov on see, et võistlused oleksid võimalikult tasavägised. See on päris naljakas, et möögaroosid kogu aeg võidavad. Kui tulevad sügisel uued G1-d ja m klass saab jälle korraliku portsu sportlasi omale, siis ma liiga õnnelik ei ole. Mul ei ole möögarooside vastu midagi, aga sooviks, et Maidu loosiratas keerutaks meile võrdseid võistkondi.“

Linda: „Teine soov oleks ikka oma võimla, ei oleks probleeme aegade broneerimisega mujale, ei peaks tundidest puuduma, kogu korraldus oleks palju lihtsam. Spordihoonele oleks ka palju lihtsam, ei peaks trenne ega midagi ära jätma.“

Publiku ja fännide jaoks teeb Ätsekad eriliseks just see, et kaasa elatakse oma headele sõpradele ja koolikaaslastele. Toodi välja, et täiesti teine asi on tribüünidelt karjuda oma sõprade ja ätsekaaslaste nimesid, kui mingitel suurvõistlustel kuulsate sportlaste omi, kes on sellega ammu harjunud ja ei pruugi seda isegi tähele panna. 

„Ätsekad kindlasti teevad meie kooli ühtsemaks, tuleb ju suhelda kõigi kolme lennu vahel, aga mõnest klassist käivad ainult samad inimesed võistlemas, see on veits igav.“ 

Meeldejäävamateks Ätsekateks nimetati enamasti jalg- ja võrkpalli, kuid mainimata ei jäänud ka korvpall. Lisaks toodi välja ka äsja Ätsekate kavasse lisandunud pesapall. Uurides arendamisvõimaluste kohta Ätsekate korraldamisel, toodi välja võimla puudumine ning sellest tulenev ebamugav ajakava. 

„Kui SG kunagi oma võimla saab ja seal on publiku jaoks mõnus koht, siis ikka tuleks rohkem inimesi vaatama, ehk oleks õpetajaid ka rohkem kaasa elamas.“

„Korraldusliku poole pealt palju ei muudaks, aga võistlused võiksid olla peale tunde, et keegi ei peaks kuskilt puuduma.“

„See küll pole otseselt korraldajate teha, aga pealtvaatajaid võiks alati rohkem olla.“

Ätsekaid ei oleks võimalik korraldada või nende toimumisele kaasa elada, kui ei oleks seal võistlevaid õpilasi. Ätsekatel osalenud sportlased tõid samuti meeleolukamate võistlustena välja pallimängud, kuid mainimata ei jäänud ka kergejõustikualad. 

Miks üldse Ätsekatel osaleda, kas publikul on seal mingi roll ning kuidas see SG kooliperele mõjub? 

„Osalema motiveeribki oma ätse esindamine, et võimalikult palju punkte tuua.“ 

„M klass vist pingutab peamiselt sellepärast, et kuulda, mis Koit Simsol öelda on, aga niisama võita on ka lahe.“ 

„Publiku kaasaelamine motiveerib megalt, aga samas paneb ka korraliku pinge peale.“ 

„Teatud hetkedel on publiku hüüded lausa kriitilise tähtsusega, näiteks kui võrkpallis servima hakkad.“ 

„Ma arvan küll, et koolipere on tänu Ätsekatele ühtsem, sealt saab uusi sõpru ja eriti platsi peal bonditakse väga.“

Anna tagasisidet Silmapiirile siin → https://forms.office.com/e/vatUM7m2Qs