Categories
Arvamus

Autokool valikainena oleks liiga suur amps

Gümnaasium on aeg, mil tehakse endale juhiload. Tihti tuleb üles arutelu, kas autokoolis käimine segab õppimist ja kas ei võiks autokooli teooria olla koolis valikkursuseks.

Saaremaa gümnaasiumi puhul oleks teooriakursuse puhul tegu selle pakkumisega 175 õpilasele ühes lennus. Silmapiiri küsitluse järgi, mis viidi kolmes lennus, toetaks seda mõtet koguni 89% küsitletutest. Seda eesmärgiga, muuta koolis- ja autokoolis käimise ühildamine veidi lihtsamaks. Samas 45% vastanutest leidis, et neile ei kahes koolis õppimine raskusi tekitanud.

Koolijuht Ivo Visak ei ole idee vastu, et õpilased saaksid autokooli teooriaosa omandada kooli arvelt. Probleem tekib tema sõnul sellest, et kui anda taoline suur võimalus ühele autokoolile, on see teiste kohalike autokoolide suhtes ebaaus, kuna suur osa turust läheb vaid ühele ettevõttele. Autokoolil, kes on läbi kooliprogrammi andnud õpilastele teooriat, on kohe suurem eelis saada nad ka oma sõidutundidesse.

Visak leiab, et sellisel puhul läheb kool, kui haridusasutus liiga erasektori kandadele. Kool teeb niimoodi küll enda noortele head, kuid arvestama peab ka sellega, kuidas see mõjub erasektori sama teenuse pakkujale.

“Küsimus on pigem Saaremaa turu-eetikas, kui tahtmises” arvab Ivo Visak.

Paljud õpilased tõid küsitluses siiski välja, et sõidutundide aegu on keeruline klapitada kooli tundidega ilma, et peaks mõnest tunnist puuduma ning neil on selle tõttu tekkinud probleeme õppetööst mahajäämisel.

Kooli direktor sõnas selle peale, et ARKi eksami osas on kool väga mõistlik. Vabade tundide ning tunniväliste tegevuste osas on õpilasel endal õigus planeerida oma aega, otsustades, mis on talle hetkel olulisem. Kui õpilane tunneb, et tal on kindel vajadus teha ära juhiload, peab ta oma aega vastavalt planeerima.

“Gümnaasiumiharidus on kõige olulisem” märgib Ivo Visak ja leiab, et kui õpilane peab valima koolikohustuse täitmise ja autokooli tundi, siis koolijuhi seisukohalt on tema jaoks oluline, et õpilane täidaks oma  kohustust, mille ta on võtnud vastu Saaremaa gümnaasiumisse astudes.  Autokooli juhtidelt ootab Visak koolijuhina mõistvat suhtumist- pakkuda õpilastele pärast tunde rohkem aegu, teades, et nendel on koolikohustus.

Küsitlustes tundis Silmapiir huvi ka selle vastu, kuidas autokoolis hakkama saadakse. Üle poolte vastanutest, ehk 55.2% vastanutest sooritas eksamid esimese korraga, kuid ülejäänutest kukuti kõige rohkem läbi autokooli teooriaeksamil (55.9% ) ning maanteeameti sõidueksamil (44.1%).

Sõiduõpetaja Priit Kald leiab, et tase õpilaste tase peabki erinev olema ning tema jaoks on hoopis olulisem, et õpilane tuleb tundi entusiasmiga.

 “Autost lahkudes on hea naeratada, kasvõi läbi pisarate!” sõnab Kald. Sõiduõpetajana austab ta väga neid õpilasi, kes käega ei löö ning julgevad teha vigu ja küsida küsimusi- see näitab õpilaste enda huvi.