Tunnusta Saaremaa Gümnaasiumi töötajat!
logo-image
  • Avaleht
  • Uudised
  • Sündmused
  • Koolielu
  • Tule õppima
  • Koolist
    Koolist
    • Üldine

      • Ülevaade
      • Meie inimesed
      • Teenused
      • Õpikäsitus
    • Dokumendid

      • Dokumendid
      • Blanketid
      • Projektid
    • Huvitavat

      • Galerii
      • Sümboolika
      • Vilistlaskogu
      • Saaremaa Gümnaasiumi sünd
      • Norrison e-pood
      • Mõttekaardid
      • Riigigümnaasiumite rahvatantsufestival
  • Õppetöö
  • Kontakt
  • Office 365
  • Raamatukogu RIKSWEB
  • RTIP
  • PINAL
Stuudium

Mõttekaardid

  • Mõttekaardid
  • Mõttekaartide kasutamine tutvumisvestlusel
  • Mõttekaartide kasutamine õppetöös
  • Mõttekaartide kasutamine mentorluses

Mõttekaardid

Mõttekaartide pakis on 67 kaarti, millele trükitud pildid on valitud kümnete tuhandete fotode seast, mis on tehtud viimase 25 aasta jooksul maailma eri paikades, ulatudes peaaegu põhjapoolusest ekvaatorini. Need on jäädvustatud Mandri-Eestis, saartel, soojades maades ja külmas polaarjoone taga. Fotodel on kujutatud loodust, inimesi ja nende koosolemist.

Need pildid ei ole tehtud juhuslikult. Iga kaameraklõpsu taga oli mõte, mis ajendas konkreetset hetke jäädvustama. Aja möödudes ja neid hetki uuesti vaadates tekivad aga uued mõtted – sageli teistsugused kui need, mis pildi tegemise hetkel esile kerkisid. Pildid kutsuvad mõtlema ja neid pole võimalik vaadata mõtlemata. Inimene ongi loodud mõtlevaks olendiks. 

Vaadake neid pilte ja laske neil end inspireerida. Mõelge ilusaid mõtteid.

Fotode autoriks on meie kooli füüsikaõpetaja Indrek Peil, kes on ühtlasi ka suur fotograafiahuviline.

Mõttekaartide kasutamine tutvumisvestlusel

Eneseesitlus 

Vali mõttekaart, mis esindab sind või sinu huvisid. Näiteks pilt hobist, reisist või lemmikloomast. 

Näide: Näita mõttekaarti oma lemmikloomast ja räägi, miks see loom sulle oluline on. 

Vestlusteemade leidmine 

Kasuta mõttekaarte, et alustada vestlust erinevatel teemadel. Näiteks pilt loodusest, linnast või toidust. 

Näide: Näita mõttekaarti kaunist loodusvaatest ja küsi, kas vestluskaaslane on kunagi seal käinud või milline on tema lemmik looduskoht. 

Ühiste huvide leidmine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad erinevaid huvisid, ja vaata, millised neist kattuvad vestluskaaslase huvidega. 

Näide: Näita mõttekaarti kontserdist ja küsi, milline on vestluskaaslase lemmikmuusika või viimane kontsert, kus ta käis. 

Küsimuste koostamine 

Kasuta mõttekaarte, et koostada küsimusi vestluse elavdamiseks. 

Näide: Lase vestluskaaslasel valida mõttekaart, mis on soetud reisimisega, arutlege, kuhu vestluskaaslane reisida sooviks või milliseid kultuurilisi elamusi on ta reisimisel kogenud. 

Vestluse jälgimine 

Kasuta mõttekaarte, et jälgida vestluse kulgu ja teemasid, mida olete juba arutanud. 

Näide: Kui olete juba rääkinud reisimisest, saad liikuda järgmise teema juurde, näiteks näidata mõttekaarti spordist ja küsida, kas vestluskaaslane tegeleb mõne spordialaga. 

Emotsioonide kaardistamine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad erinevaid emotsioone, ja kasuta neid vestluses. 

Näide: Näita mõttekaarte, mis väljendavad rõõmu, ja küsi, mis teeb vestluskaaslase rõõmsaks või millal ta viimati midagi rõõmustavat koges. 

Mõttekaartide kasutamine õppetöös

Võrdlemine ja vastandamine 

Palu õpilastel võrrelda kahte erinevat mõttekaarti, et leida nende sarnasusi ja erinevusi. See aitab arendada kriitilist mõtlemist ja juhtida tähelepanu detailidele. 

Näide: Vaadake mõttekaarte A ja B. Millised on nende peamised sarnasused ja erinevused? Kirjutage oma tähelepanekud üles. 

Jutustamine 

Näita mõttekaarti/mõttekaarte ja palu õpilastel kirjutada lugu, mis sellega seostub. See arendab loovust ja loo jutustamise oskust. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis kujutab teemat „Unistuste päev“. Palu õpilastel kirjutada lugu, mis kirjeldab nende unistuste päeva, kasutades mõttekaardil olevaid elemente. 

Küsimuste koostamine 

Palu õpilastel koostada mõttekaartide põhjal küsimusi, mida nad tahaksid teada. See aitab arendada uurimisoskusi ja uudishimu. 

Näide: Palu vestluskaaslasel valida mõttekaart, mis on seotud teemaga „Keskkonnakaitse“. Palu õpilastel koostada viis küsimust, mida nad tahaksid teada selle teema kohta, näiteks „Kuidas saame vähendada plastiku kasutamist?“ 

Visuaalne analüüs 

Palu õpilastel analüüsida mõttekaarti/mõttekaarte, keskendudes kompositsioonile, värvidele, valgusele ja varjudele. See arendab visuaalset kirjaoskust ja aitab juhtida tähelepanu detailidele. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis käsitleb teemat „Toitumispüramiid“. Palu õpilastel analüüsida, kuidas erinevad värvid ja kujundid aitavad teemat selgitada ja millised elemendid on kõige silmatorkavamad. 

Emotsioonide analüüs 

Palu õpilastel analüüsida mõttekaardil/mõttekaartidel kujutatud inimeste emotsioone ja arutada, mis võis neid tundeid põhjustada. See arendab empaatiat ja emotsionaalset intelligentsust. 

Näide: Näita mõttekaarte, mis kujutavad erinevaid emotsioone (näiteks rõõm, kurbus, viha). Palu õpilastel valida üks emotsioon ja arutada, mis olukordades nad seda tunnevad ja miks. 

Meeleolupäevik 

Palu õpilastel valida iga päev üks meeleolukaart, mis peegeldab nende meeleolu ja selgitada, miks nad selle meeleolukaardi valisid. See aitab neil oma tundeid paremini mõista ja väljendada. 

Näide: Palu õpilastel valida mõttekaart, mis peegeldab nende päeva meeleolu, näiteks „Rahulik päev“. Kirjutage lühike selgitus, miks nad selle valisid ja kuidas see nende päeva kirjeldab. 

Emotsioonide kaardistamine 

Näita erinevaid mõttekaarte ja palu õpilastel määrata, milliseid emotsioone need mõttekaardid neis tekitavad. Seejärel arutage klassis, miks nad nii tunnevad. See arendab empaatiat ja võimet tuvastada erinevaid emotsioone. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis kujutab erinevaid koolielu olukordi (näiteks eksam, klassiõhtu). Palu õpilastel määrata, milliseid emotsioone need olukorrad neis tekitavad ja arutada klassis, miks nad nii tunnevad. 

Rollimäng 

Kasuta mõttekaarte, et luua erinevaid stsenaariume. Palu õpilastel ette kujutada, et nad on fotol kujutatud isikud, ja kirjeldada, mida nad tunnevad ja miks. See aitab arendada empaatiat ja perspektiivivõimet. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis kujutab „Klassiõhtu planeerimist“. Palu õpilastel ette kujutada, et nad on erinevad osalejad (näiteks korraldaja, osaleja) ja kirjeldada, mida nad tunnevad ja miks. 

Emotsioonide spekter 

Näita mõttekaarti ja palu õpilastel hinnata oma meeleolu skaalal 1–10. Seejärel arutage, miks nad valisid just selle numbri ja kuidas mõttekaart nende meeleolu mõjutas. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis kujutab „Eksami tulemused“. Palu õpilastel hinnata oma meeleolu skaalal 1–10 ja arutada, miks nad valisid just selle numbri ja kuidas mõttekaart nende meeleolu mõjutas. 

Kollaažide loomine 

Palu õpilastel luua kollaaž erinevatest mõttekaartidest, mis peegeldavad nende erinevaid meeleolusid nädala jooksul. See aitab neil näha, kuidas nende meeleolud muutuvad ja mis neid mõjutab. 

Näide: Palu õpilastel luua kollaaž mõttekaartidest, mis peegeldavad nende erinevaid meeleolusid nädala jooksul, näiteks „Rõõm”, „Stress”, „Rahulolu”. See aitab neil näha, kuidas nende meeleolud muutuvad ja mis neid mõjutab. 

Mõttekaartide kasutamine mentorluses

Eesmärkide seadmine ja jälgimine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad erinevaid eesmärke või unistusi. Kasutage neid, et arutada mentee eesmärke ja kuidas neid saavutada. 

Näide: Näita mõttekaarti mäetipust ja küsi menteelt, millised on tema „mägede tipud“ ehk suured eesmärgid, mida ta soovib saavutada. 

Probleemide lahendamine 

Kasuta mõttekaarte, et visualiseerida probleeme ja leida lahendusi. 

Näide: Näita mõttekaarti ummikteest ja arutage, millised takistused mentee teel on ja kuidas neist üle saada. 

Isikliku arengu planeerimine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad erinevaid isikliku arengu aspekte, nagu oskused, teadmised ja kogemused. 

Näide: Näita mõttekaarti raamatust ja arutage, milliseid uusi teadmisi või oskusi mentee soovib omandada. 

Tagasiside andmine ja refleksioon 

Kasuta mõttekaarte, et struktureerida tagasisidet ja refleksiooni. 

Näide: Näita mõttekaarti, mis sümboliseerib peegeldust ja küsi menteelt, kuidas ta näeb oma edusamme ja millised on tema arengukohad. 

Teadmiste ja kogemuste jagamine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad mentori teadmisi ja kogemusi, ning kasuta neid, et jagada neid menteega. 

Näide: Näita mõttekaarti teekonnast ja räägi oma karjääriteekonnast, jagades olulisi õppetunde ja kogemusi. 

Emotsioonide kaardistamine 

Kasuta mõttekaarte, et arutada mentee emotsioone ja tundeid. 

Näide: Lase õpilasel valida negatiivseid emotsioone tekitav mõttekaart ja küsi menteelt, millised olukorrad tekitavad temas kurbust või stressi ning kuidas ta nendega toime tuleb. 

Motivatsiooni leidmine 

Vali mõttekaardid, mis esindavad motivatsiooni ja inspiratsiooni allikaid. 

Näide: Lase õpilasel valida inspireeriv mõttekaart ja arutage, mis inspireerib menteed ja kuidas ta saab seda motivatsiooni kasutada oma eesmärkide saavutamiseks.  

logo-image

Saaremaa Gümnaasium

Reg nr. 77001263

Väljaku tn 8
Kuressaare linn, Saaremaa vald
Saare maakond 93811

  • Kontaktid
    • +372 5650 1878
    • Tööpakkumised
  • Töövahendid
    • Dokumendid
    • Blanketid
  • Kiirviited
    • Stuudium
    • Office 365
    • Raamatukogu RIKSWEB
    • RTIP
    • PINAL
Sotsiaalmeedia
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

2025 © Kõik õigused kaitstud.

  • Privaatsuspoliitika ja küpsised