2025. aasta sügisest alustas Saaremaa Gümnaasiumis tööd uus suunamoodul „Inseneeria ja tehisintellekt“, mis asendab senist „Tuleviku tehnoloogiad“ IT-suunda. Tegemist on Inseneriakadeemia programmi raames väljatöötatava õppekavaga, mis valmib järk-järgult aastaks 2028 ning ühendab infotehnoloogia ja inseneeria praktiliste ülesannete kaudu.
Uue suuna keskne idee on käsitleda IT-d ja inseneeriat ühtse tervikuna, mitte eraldiseisvate valdkondadena. Tehisintellekti ja suuri keelemudeleid (LLM) kasutatakse igapäevase tööriistana – koodi loomisel, andmete analüüsil, simulatsioonide arendamisel ning digilahenduste väljatöötamisel. See peegeldab kaasaegset töökeskkonda, kus tarkvaraarendus ja inseneeria on lahutamatult seotud.
Mida õpilased õpivad?
Kolmeaastane suunamoodul koosneb kaheksast kursusest, millest kolm toimuvad esimesel aastal (G1), kolm teisel aastal (G2) ja kaks kolmandal aastal (G3). Iga kursus hõlmab 35 akadeemilist tundi ehk 21 pikka õppetundi.
G1 – Esimene gümnaasiumiaasta
Tehisintellekt ja füüsika inseneerias – esimene kursus keskendub füüsikaseaduste rakendamisele inseneerias. Õpilased kasutavad tehisintellekti simulatsioonide ja koodi loomiseks, õppides sealjuures kinemaatika, dünaamika ja energiajäävuse põhimõtteid. Praktiliste ülesannete hulgas on näiteks laeva liikumise modelleerimine ja merenduses kasutatavate füüsikaliste arvutuste tegemine – teemad, mis on Saaremaa merenduspärandile eriti lähedased.
Kaasaegse tarkvaraarenduse alused – teine kursus tutvustab algoritme, andmestruktuure ja versioonihaldust. Programmeerimine toimub Pythonis ja JavaScriptis, kusjuures keelemudeleid kasutatakse abilisena koodi loomisel ja silumisel.
Päevalaager – tsiviil- ja militaartehnoloogia – praktiline laager hõlmab droone, autonoomseid sõidukeid, ballistikat ja “Rakett 69” stiilis MATIK-väljakutseid ning AI-häkatoni.
G2 – Teine gümnaasiumiaasta
Teisel aastal süvenevad õpilased tehnoloogia eetikasse ja vastutustundlikku tehisintellekti, õpivad andmete kogumist ja analüüsi IoT-seadmete abil ning osalevad robootika ja rohetehnoloogia teemalisel päevalaagris. Merendusega seotud teemad jätkuvad – näiteks keskkonnaseirega seotud andmete kogumine merel ja rannikualadel.
G3 – Kolmas gümnaasiumiaasta
Kolmandal aastal keskendutakse 3D-modelleerimisele ja tootearendusele ning tarkvara- ja teenusearendusele tehisintellekti toel. Õpilased loovad reaalseid prototüüpe ja esitlevad oma projekte avalikul demopäeval.
Saaremaa merenduspärand ja inseneeria
Saaremaa on tuntud oma merendusajaloo ja laevaehituse poolest. Uus suunamoodul kasutab seda pärandit, sidudes paljud praktilised ülesanded merenduse teemadega. Koostöös kohalike laevaehitusettevõtetega saavad õpilased tutvuda kaasaegse laevaehituse ja meretehnoloogiaga.
Füüsikakursuses käsitletakse näiteks laevakere hüdrodünaamikat, navigatsioonisüsteemide tööpõhimõtteid ja merel kasutatavate sensorite andmetöötlust. Andmeanalüüsi kursusel õpitakse töötlema ilma- ja mereandmeid, mis on olulised nii meresõidu kui ka rannikupiirkondade keskkonnaseire jaoks.
Koostööpartnerid ja võrgustik
Suunamooduli väljatöötamisel ja elluviimisel teeb Saaremaa Gümnaasium koostööd mitmete partneritega. Orissaare Gümnaasium ja Kuressaare Ametikool on hariduspartnerid, kellega koos arendatakse õppematerjale ja korraldatakse ühisüritusi. Kohalikud elektroonika- ja laevaehitusettevõtted pakuvad külalislektoreid, ettevõttekülastusi ja praktilisi näiteid päriselust.
Programm on osa laiemast Inseneriakadeemia võrgustikust, mis ühendab Eesti koole, ülikoole ja ettevõtteid eesmärgiga tõsta inseneeria valdkonna hariduse kvaliteeti ja kindlustada inseneride järelkasvu.
Miks on see oluline?
Eesti majanduse arenguhüpe vajab nii tugevaid IT-oskusi kui ka insenerteadmisi. Kaasaegne tarkvaraarendus ja inseneeria käivad käsikäes – parimate lahenduste leidmiseks on vaja nii programmeerimisoskust kui ka tehniliste süsteemide mõistmist.
Suunamooduli läbinud õpilane valdab programmeerimise aluseid, oskab rakendada füüsikaseadusi inseneriülesannete lahendamisel, mõistab tehisintellektiga seotud eetilisi küsimusi ning on motiveeritud jätkama õpinguid ja karjääri nii IT- kui ka inseneeriavaldkonnas.
Tule tulevikku looma!
Uus suunamoodul valmistab ette tulevikutegijaid, kes valdavad nii programmeerimist kui ka insenerimõtlemist. Lõpetajad oskavad kasutada tehisintellekti loovalt ja vastutustundlikult reaalsete probleemide lahendamiseks ning on valmis jätkama õpinguid nii IT kui ka tehnikavaldkonnas.
Parem tulevik päris lahendustega!
Lisainfo:
Suunamoodul on osa Inseneriakadeemia programmist, mida viib ellu Haridus- ja Noorteamet.
Tegevusi viiakse ellu Euroopa Liidu meetme „IT Akadeemia ja inseneriakadeemia arendamine kutse-, üld- ja huvihariduses“ raames.
Kaasrahastanud Euroopa Liit.